Hyundai-Kia America Technical Center, Inc. (HATCI) oraz Mojo Mobility, Inc. (Mojo) ukończyły trzyletni projekt, mający na celu opracowanie systemu szybkiego, bezprzewodowego ładowania dla floty testowej elektrycznych samochodów Kia Soul EV. Technologia ta nie jest obecnie dostępna w pojazdach seryjnych.

W projekcie uczestniczyło również amerykańskie Biuro Departamentu Energii ds. Efektywności Energetycznej i Energii Odnawialnej.

HATCI oraz Mojo opracowały system ładowania indukcyjnego o mocy ponad 10 kW, który zapewnia 85 proc. efektywności w porównaniu do konwencjonalnego ładowania z sieci elektroenergetycznej za pomocą kabli. Technologia została wykorzystana w pięciu egzemplarzach Soul EV i poddana testom w zakresie niezawodności, bezpieczeństwa oraz wydajności.

System wykorzystuje pole elektromagnetyczne i umożliwia transfer energii za pomocą dwóch cewek: nadajnika umieszczonego na ziemi oraz odbiornika zainstalowanego na podwoziu pojazdu. Aby naładować baterie, wystarczy zaparkować pojazd nad nadajnikiem. System cechuje się wysokim poziomem wydajności. Pozwala na pewną niewspółosiowość pomiędzy nadajnikiem a odbiornikiem, dzięki czemu jest łatwy i wygodny w codziennym użytkowaniu dla właściciela.

Jak stwierdził William Freels, dyrektor HATC: „Jesteśmy podekscytowani sukcesem systemu oraz jego wydajnością. Postanowiliśmy opracować ładowanie bezprzewodowe, które nadaje się do zastosowania w warunkach rzeczywistych i jest łatwe w użyciu dla konsumenta”.

Obecnie nie ma planów wprowadzenia tej technologii na rynek w samochodach produkcyjnych, jednak jak informuje KIA, istnieje prawdopodobieństwo zastosowania podobnych systemów w przyszłych modelach elektrycznych koreańskiego producenta.

Źródło: portal cire.pl